Hurtigruten                        Världens vackraste sjöresa

Från Tromsö till Lofoten. Midnatt i Tromsö så den staden får vi ta en annan gång. Harstad liknade Kiruna på något sätt. Sedan Vesterålen och Lofoten under broar där båten bara var en halv meter lägre än bron och sund där det inte är mycket att navigera fel på. Samt Trollfjorden från mynningen - tyvärr går de inte in så länge det finns snö och därmed risk för skred.
 


På väg in mot Harstad som vi ska angöra 07:45 enligt tidtabellen.




Nu är klockan 07:46 så nästan mitt i prick. En bild tagen från fartyget - Harstad.


Ingen landstigning mitt under frukostätandet. En smal passage på väg mot Risöyhamn.


Vi ska under flera broar. Den här vid Risöyhamn. Längre än en bit bakom aktern hinns inte med vid stopp på 15 minuter.

Nu är vi på väg mot bron.
 

Vi ska under bron men fartyget måste vända först.  


Vi närmar oss bron och vet att utrymmet uppåt är litet. Vattenståndet är högt just nu så det blir spännande att se.


Inte mycket emellan men tillräckligt för att fartyget ska gå under bron.


En vilostund för gamlingen på däck 7. På väg in till hamnen i Sortland.


En vy från Sortland - den blå staden. Nästa bropassage på väg mot Stokmarknes.


Bron vi nyss passerade under. Ett färgglatt hus i Stokmarknes.




På väg mot Svolvär var det krokig farled och många tvära svängar. Den lilla båten tog över passagerare från oss under gång. De skulle på havsörnssafari.


Sommartid går fartygen in i Trollfjorden och vänder. Den är 2,6 km djup. Den här årstiden är risk för skred för stor så vi fick nöja oss med en titt från mynningen.


Vi är på väg in i hamnen i Svolvär. Här ska vi stanna i 2 timmar. En vy från fartyget över del av hamnen. i Svolvär.


Just nu ser det ut att vara ebb. Det ligger fiskedon på torra land. Det här är kanske Strandvägen i Svolvär.


Berg ingår i vyerna överallt. Alla hamnar hade välkomstskyltar där fartyget lade till.


Stokmarknes - Hurtigrutens museum. Den låg på land i Stokmarknes. På kajen fanns det reklam för aktiviteter under vinterhalvåret. Som synes tog de rejält betalt.
   

Gå vidare till Dag 5