Hagaviken                        En härlig plats i Norrbotten

Här finns några bilder från en resa i huvudsak i södra Kina i början på mars 2013. Huvudsyftet var att titta på den mycket omtalade "Stenskogen" som finns i Yunnan-provinsen nära staden Kunming. Under hela denna resa var det disigt i stort sett hela dagarna och det sätter sina spår i bilderna. Om Du vill se bilder från Shanghai så finns dessa visade vid en tidigare resa som gjordes 2006. Du hittar den resan i bildarkivet.

Klickbara miniatyrer

Vi lämnade Arlanda vid 18-tiden den 3 mars med Air China för att nästa dag byta flyg i Beijing, för vidare resa till Shanghai, dit vi anlände vid 2-tiden nästa eftermiddag. Tidsskillnad +7 timmar som ger vissa problem några dagar framåt. Det blev enbart en promenad längs floden, som rinner genom Shanghai, för att återuppliva gamla minnen den första dagen. Det gäller att försöka sova för att fortare komma in i den nya dygnsrytmen.

Hotellrummet var jättestort med sängar så breda så det gick att ligga på tvären om man ville.
Nästa dag gjorde vi en stadsruntur i
Shanghai och besökte bland annat Stadsplanehuset. Bilderna är från en modell över en liten del av centrum. Dagen avslutades med en fantastisk akrobatföreställning.

Efter ytterligare någon dag i Shanghai med inköp av pärlor och siden flög vi söderut till Guilin.

Här gjorde vi en båtresa längs Li-floden och bilderna är från den resan. Det är många märkliga bergformationer man får se under den båtresan.

Stadsbilderna är från slutmålet för båtresan.

Att flyga från Guilin till Kunming tar ungefär 2 timmar men hela dagen försvann med bussresor i bägge ändarna och väntan på flygplatserna.

Nästa dag var vikt för "Stenskogen". Ett par bilder är från bussresan dit.

Stenskogen lär vara enormt stor till ytan och någonstans finns säkert de jätteraukar som det pratats om i förväg. Den del vi blev guidada i var mera grottlik även om det saknades tak. Det var gångar i det oändliga med trånga passager och mycket trappor upp och ned. Det var jobbigt för en grupp pensionärer men väl värt mödan.

På vägen hem besökte vi en by där vi fick se hur den fattigare kinesen lever. Det var fest i byagården och vi blev mycket väl omhändertagna av folket som fanns med där.

Från Kunming till Chongqing åkte vi tåg i 4-bäddars sovkupé. Den resan tog 24 timmar att göra och var en upplevelse i sig. Efter en del diskussioner fick vi också den mat som ingick i priset och det var beställaren av tågresan som varit slarvig vid bokningen. Chongqing är världens största stad med 32 miljoner invånare.

Vi hann med ett besök i ZOO för att titta på Pandor som inte finns på så många ställen. Det blev också tid för en litet rundtur på stan och att vandra en stund på Ciqikou Old Street mellan alla småbutiker. Vi skulle innan natten ombord på kryssaren som skulle bli vår bostad de närmaste fyra dygnen.

Victoria Anna visade sig vara ett ganska stort fartyg där alla gäster bodde i utvändiga hytter med balkong. Stor hytt med separat sovrum och individuell luftkonditionering.

Resan gick, nedströms, efter
The Yangtze River från Chongqing till Sandouping. Det blir en resa på 660 km. Fartyget avgick 21:00 och nästa morgon var vi på en ny plats, Fengdu.

Utflykten till The Ghost City, ett tempelområde, avstod jag från då det varnades för väldigt långa trappor att ta sig dit. Vid lunchtid avgick fartyget mot the Three Gorges, ett avsnitt med smala passager mellan lodräta bergväggar.
Det var väldigt tätt mellan färjorna som transporterade lastbilar tätt packade ombord. Uppenbarligen är floden den snabbaste transportvägen i denna bergiga landsdel.

Nästa morgon var det utflykt till Whithe Emperor City och vid lunchtid avgick fartyget genom de smala passagerna vid the Three Gorges.

På eftermiddagen gick vi ombord på några mindre fartyg för att åka genom Lessor Gorges efter en biflod till Yangtze, the Shennong Stream Suggestions.

Vattendjupet under den här utflykten var ca 30 meter och guiden berättade att innan dammen nedtröms byggdes var djupet inte mer än 1 meter. Det var en resa genom smala passager med berg på bägge sidor.

När fartygen inte kunde gå längre bytte vi farkoster till väsentligt mindre båtar som roddes fram av fyra besättningsmän och med en man vid styråran längst bak.

Det var inte alla som tyckte det var särskilt roligt att kliva ner i dessa båtar men allt gick bra utan missöden.

Resan fortsatte någon kilometer till uppströms för att sedan vända om tillbaka till de större fartygen för återresan till Victoria Anna.

Ombord på Victoria Anna var det underhållning varje kväll. Det visades kläder som använts genom åren från långt tillbaka till nutid.

Kaptenen hade som brukligt är på kryssningar sin bjudafton och även personalen ombord hade en liten avskedsshow sista kvällen ombord.

Återstår gör en utflykt till innan vi lämnar fartyget. Den till världens största kraftverksdamm och det sker tidigt i morgon.

Halv åtta på morgonen kliver vi in i bussen för att åka till Three Gorges Dam. Det är ett jättebygge som ännu inte är färdigställt. Det finns två slussar med fem steg i varje för att få igenom fartygen. En sluss var i bruk medan arbeten pågick i den andra som ännu inte var färdigställd. Varje steg i slussen tog 40 minuter att genomföra så det tog en stund för fartygen att komma igenom hela trappan.  Dessutom fanns en hiss för litet mindre fartyg som lyfte fartygen rätt upp i ett steg.

På modellen kan man längst till höger se farleden in till slussarna och direkt till vänster fanns hissbyggnaden.

Vid lunchtid lämnade vi fartyget för att med buss ta oss till flygplatsen i Yichang för vidare befordran till Beijing.

Bilden ovanför visar The Yangtze Rivers sträckning från Chongqing till Shanghai där den rinner ut i havet.

Kryssningsfartygen är sannolikt för stora att rymmas i slussarna och de går sannolikt fram och tillbaka mellan de ställen vi var med ombord.

Under bussfärden till flygplatsen såg vi långa rader av lastfartyg som låg för ankar i väntan på att bli slussade.

Ankomst till Beijing var vid 19-tiden på kvällen så det blev bara en promenad i närområdet efter middagen. Nästa dag tillbringades i Sidenhuset, Silk Street. När vi var här 2006 hade handeln just flyttat in från gatan utanför och handeln skedde i små butiker i fyra plan. Den här gången var det riktigt tjusigt, upplyst och med mycket glas i väggarna. Det har blivit ett riktigt varuhus där man kan handla i princip vad som helst. Den upprustning skedde med all sannolikhet inför olympiaden som hölls i Beijing 2008.Vår grupp spenderade nog också mycket pengar på både nödvändiga och onödiga saker den här dagen.

Följande dag var det sovmorgon och bussresa till flygplatsen för hemfärd till Arlanda och vidare till Luleå. Vi missade den bokade anknytningen men den här gången var SAS på alerten. När vi klev ut ur flygplanet fanns en tjänsteman utanför dörren med nya boardingcard till en avgång som inte innebar någon väntetid alls för oss som skulle till Luleå. Nu fick vi tillbaka våra sju förlorade timmar och det har känts i kroppen under flera dagar.