Hagaviken                        En härlig plats i Norrbotten

Klickbara miniatyrer

Efter ca 16 timmars flygning från Stockholm, via Kairo, till
Kapstaden
i Syd-Afrika kändes det skönt att få ta plats i en bekväm turistbuss. Vi skulle ha avslutat vår stadsrundtur uppe på Taffelberget (första bilden) men det blåste för mycket så linbanan kunde inte användas. Det blev i stället från Signal Hill vi fick njuta av utsikten över stan.

Dag två var det dags för en utflykt på Kaphalvön med början i den botaniska trädgården Kirstenbosch. Den här trädgården är säkert vackrast när den står riktigt i blom men vi var litet sent ute för det då det lider mot höst på den här breddgraden. En pingvinkoloni passerades också på väg mot Goda Hoppsudden där det var riktig trängsel runt skylten som visar breddgraderna. En aning längre söderut finns Cape Point där också fyren står överst på berget. Hunden som står staty var anställd av marinen för att hämta hem sjömännen när de var iland och festade på krogarna. Den sista bilden visar hur långt man hunnit på bygget av nya fotbollsstadium som ska stå klart till 2010 när VM i fotboll skall spelas i Sydafrika.

Sista dagen i Kapstaden ägnades åt historiska platser som Company Gardens, Parlamentet, slottet, District Six museet och Malay-kvarteren där slavarna från bland annat Indien och Indonesien bodde. Även hamnområdet hann vi besöka före resan ut till Robin Island där Nelson Mandela tillbringade 18 år av sin fängelsetid. Mandela bodde i den gallerförsedda cellen och alla hans inventarier finns med på bilden. Guiden på fängelset har själv tillbringat 6 år i den cell han finns i på bilden. En rundtur på ön gjordes också där stenbrottet som Mandela jobbade i under 13 av sina år på ön besöktes. Det fanns fler fängelsebyggnader på ön där politiska fångar från många länder suttit fängslade. Ön ligger cirka en timmes båtresa utanför Kapstaden.

Vi fortsätter vår resa med buss från Kapstaden upp genom vindistrikten Stellenbosch, Paarl och Franschoek. Hela vägen är det mycket berg och i dalgångarna oändliga vinodlingar. På vingården Backsberg blir det vinprovning och lunch. Vi övernattar på Protea Hotel i vinorten Franschouk.

Idag styr vi kosan mot Oudtshoorn med en enkel lunch på vägen ute i en trädgård. Det vi har i blomkrukor hemma är här stora träd. Trafikhinder i form av massor av får under förflyttning dyker upp då och då men vi når vårt hotell i tid för att hinna med ett besök i droppstensgrottan Cango Caves. Det är ganska mörkt inne i grottan och svårt att få bra foton. Man måste vara närvarande för att förstå hur det ser ut där inne. Dagen avslutas med ett besök på strutsfarmen Highgate där vi även äter middag som naturligtvis består av strutskött.

Idag ska vi förflytta oss till Mossel Bay vid kusten. Vi åker med bussen till George tågstation och därifrån med tåget som dras av ett ånglok vidare till kusten. Det är en resa på två timmar genom vacker natur. Stationsbyggnaden är ett museum där massor av det gamla finns bevarat och gamla vagnar används som butiker och även en restaurang fanns där. Jenny är vår lokala guide på resan.

Resan från Mossel Bay till Port Elisabeth gick via Tsitsikamma nationalpark där vi åt vår picknicklunch och vidare till vårt hotell i Addo Elephant Park.

Dagen
börjar med en safari för att titta på elefanter. I den här parken finns ca 400 elefanter och vi kom dem väldigt nära.
På eftermiddagen flög vi från Port Elisabeth till Durban. En väldigt omfattande gatuhandel finns där och i princip allt fanns att köpa på gatan. Det finns risk för att den traditionella handeln i butik kommer att slås ut på samma sätt som skett i Johannesburg där väldigt många butiker tvingats stänga på grund av den omfattande gatuhandeln.

Vi har idag tagit oss vidare upp till Drakenbergen och
Sani Pass Hotel. Vi stannade till för lunch i Pietermaritzburg där det även blev tid över för shopping som ju är en trevlig sysselsättning för damerna. Vid ett omfattande vägarbete uppe i bergen hade en bevattningsbil hamnat vid sidan av vägen så vi blev stående någon timme medan de övriga grusbilarna och väghyvlarna hjälptes åt att få sin kamrat upp på vägen igen.

Efter att ha legat still vid Sani Pass under en dag då möjlighet fanns för intresserade att göra ett besök i Lesotho tar vi oss idag vidare till Ubizane Wildlife Reserve och hotellet Zululand Tree Lodge. Här bor vi i små hus byggda på pålar för att slippa få in djur på rummen. Hotellet ligger inne i en mindre djurpark där det finns gott om Impala, vårtsvin och markattor. Vi gjorde en liten rundtur i parken och det var övervägande Impala som fanns där - ett mycket vackert djur.
Tidigt påföljande morgon åkte vi över till en större djurpark där målet var att se alla Big Five. Där fanns gott om bufflar, noshörningar, giraffer, vildsvin, zebror och Impala men tyvärr såg vi inte till några kattdjur. De lär bara vara i rörelse ett par timmar om dagen och i den här parken var vi hänvisade att köra enbart på befintliga vägar så kattdjuren låg väl dolda i det ovanligt höga gräset. Vi gjorde ytterligare en tur i parken på eftermiddagen men det enda som tillkom utöver de vi redan sett var en hyena som i halvmörkret såg ganska rädd ut.
Mellan dessa båda safariturer gjordes ett besök i byn Duma Zulu Traditional Village där vi fick lära oss en del om Zulu-folkets traditioner.

Näst sista dagen på vår rundtur i Sydafrika ska vi ta oss till Durban för att därifrån flyga till Kapstaden för en sista övernattning. På vägen stannar vi till i St. Lucia och gör en tur på floden. Vi ser några krokodiler som rör sig i vattnet och en som ligger still vid strandkanten förutom en massa flodhästar i grupper om upp till 20 stycken. En fågel, någon typ av häger, sitter alldeles still på strandkanten utan att bry sig om vår närvaro.
På kvällen flyger vi till Kapstaden för övernattning innan den tuffa resan åter till Sverige börjar.

Sydafrika är det bästa land jag besökt såväl när det gäller vacker natur som upplevelser som avviker från det vanliga. Visst finns det kåkstäder i utkanterna av alla större städer byggda av hopplockade bräder och plåtbitar men vid många av husen stod en bil parkerad. Det finns även på de flesta ställena såväl el som vatten och avlopp installerat. Enligt den lokala guiden finns det här fenomenet kvar beroende på att mängder av människor hela tiden kommer in i städerna. När någon som bor där blir anvisad ett bättre boende kommer det omedelbart någon annan som flyttar in i det tomma brädhuset. Det lär nog ta tid innan det här boendet kan avskaffas.
-------------------------------------------------
Säkerhetsbestämmelserna för flyget omöjliggör att man tar med sig vatten när man passerar säkerhetskontrollerna. Det har butikerna och flygbolagen i Sverige utnyttjat och priset på vatten efter säkerhetskontrollerna är idag på nivån 40.- per liter. SAS tar dessutom betalt för allt annat som levereras ombord både på inrikes och utrikes flygningar. Jag har rest med många flygbolag utomlands men aldrig behövt ta fram plånboken oavsett vad jag önskat dricka eller äta ombord. Det är kanske inte så konstigt att folk väljer andra alternativ än SAS när så är möjligt.